Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 kwietnia 2024, 12:43

Serwery Steama obciążają głównie trzy kraje. Polska jest wysoko, a na pierwszym miejscu wcale nie znalazło się USA

Polska generuje zaskakująco sporo ruchu sieciowego na Steamie, ale daleko nam do Stanów Zjednoczonych, a tym bardziej do najaktywniejszego kraju na platformie firmy Valve.

Źródło fot. Naraka Bladepoint / 24 Entertainment / NetEase.
i

To, że chiński rynek gier wideo jest absolutnym gigantem, wiedzą wszyscy. Jeśli jakimś cudem ktoś wciąż ma wątpliwości, być może przekona go informacja, że w jednym tygodniu Chiny wygenerowały 25,6% ruchu sieciowego na Steamie, znacznie wyprzedzając nawet USA, a tym bardziej Rosję, która mimo problemów wciąż zajmuje trzecią pozycję. Polska była zaś na 11. miejscu (z wynikiem 1,8%) – tuż za Japonią, a przed Australią.

Valve powszechnie udostępnia dane na temat „przepustowości” (bandwith) na swojej platformie w ciągu ostatnich 48 godzin. Jeśli jednak sama wizualizacja lub dane Wam nie wystarczą, poniżej zamieściliśmy wykres przygotowany przez grupę GameDiscoverCo. Ta zebrała dane z tygodnia od 5 do 12 kwietnia, by sprawdzić, jak prezentuje się aktywność poszczególnych krajów w szerszej perspektywie.

Globalny ruch sieciowy na Steamie w tygodniu zakończonym 12 kwietnia.Źródło: GameDiscoverCo.

Jak czytamy, jeszcze na początku lutego gracze Państwa Środka generowali ruch sieciowy na poziomie 24,7%. W teorii można by to uznać za dowód na wzrost chińskich udziałów w globalnej przepustowości Steama, ale bez szerszego kontekstu trudno mówić o jakimkolwiek trendzie. W chwili publikacji tego tekstu Chiny generowały 23,2% ruchu sieciowego na platformie firmy Valve, a Polska: 2% (stan z ostatnich 48 godzin).

Podobnie nie pokazuje to, jaki procent rzeczywistych użytkowników korzysta ze Steama. Po części dlatego, że te dane zapewne uwzględniają także boty, ale trzeba też pamiętać, że poziom poboru danych może być uzależniony od takich czynników jak liczba aktualizowanych gier w kolekcji użytkownika oraz ogrywane tytuły.

Niektóre produkcje mogą być bardziej obciążające dla łącza (via Quantum Fiber). Nie jest zresztą tajemnicą, że azjatycki rynek tonie w rozmaitych sieciowych produkcjach, które cieszą się tam wielką popularnością: od globalnych hitów pokroju Counter-Strike’a i Apex Legends przez tytuły głównie znane w Chinach, Korei etc. (Naraka Bladepoint) po produkcje, które niemal nigdy nie trafiają na Zachód.

Na marginesie: Steam oferuje też informacje na temat szybkości łącza w każdym kraju. Jeśli więc interesujejecie się, który dostawca oferuje najlepsza wydajność, być może okaże się to dla Was pomocne.

  1. Internet światłowód – ranking i porównanie ofert. Kwiecień 2024

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej